Home Adobe Illustrator Gradient Mesh tool // Adobe Illustrator

Gradient Mesh tool // Adobe Illustrator

Neaţa!

După o lungă pauză de creaţie şi tutoriale, iată că revin la activitatea de a plasa lecţii de design pe site. Bine, pauză de pe site n-a fost în zadar. În linie stau mai multe idei de tutoriale pe care sper să le realizez cât mai curând posibil. Problema cea mare este lipsa de timp pentru a scrie. Dar, sper să rezolv asta cumva şi să-mi fac mai mult timp pentru tutoriale. O altă problemă este că uneori există şi un fel de lipsă de inspiraţie. De aceea aştept de la voi sugestii de tutoriale, ce vreţi să aflaţi, dacă aveţi întrebări ce ţin de cu lucrează anumite lucruri în InDesign, Illustrator, After Effects sau Photoshop, scrieţi în comentarii, şi voi încerca să găsesc soluţii şi/sau să compun tutoriale la tema scrisă de voi.

Până atunci, hai să revin la tutorialul pe care m-am pornit să-l scriu. Azi voi spune mai multe despre Gradient Mesh Tool din Adobe Illustrator. Deşi pare un instrument complicat sau neînţeles la prima vedere, este un lucru foarte simplu şi util când se ajunge la grafică şi ilustraţii. De foarte multe ori acest instrument permite crearea în Adobe Illustrator a unor desene care imită realitatea până aproape de 100%. Pentru a vă face o idee privind realismul pe care îl puteţi obţine cu acest instrument, daţi click pe acest link: http://goo.gl/9rzO0 (sau căutaţi pe Google Images “gradient mesh”).

Cheia acestui instrument o presupune însăşi denumirea lui: Gradient Mesh (traducere aproximativă: reţea cu gradienturi). Şi în timp ce un simplu gradient presupune trecerea pe linie dreaptă de la o culoare la alta, gradient mesh permite crearea unei reţele de puncte, fiecare cu propria culoare, care se combină între ele, ajungând la un efect coloristic frumos.

Eu voi încerca să demonstrez modul în care acest instrument lucrează desenând un ardei în Adobe Illustrator. Pentru a-mi uşura munca, am descărcat o imagine de pe net: http://e-presscenter.com/mrswages/wp-content/uploads/2010/03/229606_8892.jpg S-ar putea ca pe net să mai vedeţi tutoriale care la fel utilizează ardeiul drept punct de pornire. Cred că motivul este lipsa de culori pestriţe care să încurce imaginea şi să fie prea detaliată. Cel puţin pentru mine acesta a fost motivul alegerii.

Primul lucru pe care îl fac este să deschid imaginea în Illustrator. Următorul pas ar fi să creez un layer nou în program, pe care voi desena viitorul ardei vectorial.

1

Pe layerul nou creat desenaţi conturul ardeiului. Ţinând cont de forma celui folosit de mine, cred va fi mai simplu să creez 4 sau 5 zone, care vor arăta cam aşa:

2

Liniile pe care le vedeţi că se intercalează marchează zonele pe care urmează să le colorez. Intercalarea este intenţionată, întrucât zonele respective vor fi suprapuse, iar rezultatul final nu va avea intercalări.

De asemenea remarcaţi în imaginea de mai sus “ochiul” din dreptul layerului activ: are un marcaj special care permite vizualizarea liniilor vectoriale fără a vedea şi culorile aplicate – adică vedem strict vectorii, ceea de ce şi avem nevoie. Pentru a obţine acest lucru, ţineţi apăsat CTRL şi daţi click pe “ochi”.

Următoarea etapă în lucrul meu este să umplu fiecare regiune cu cea mai răspândită culoare din suprafaţa acoperită. Pentru aceasta selectaţi fiecare figură, după care din meniu alegeţi instrumentul Eyedropper Tool (I) şi daţi click pe culoarea pe care vreţi să o atribuiţi fiecărei regiuni selectate.

3

Rezultatul ar trebui să arate cam aşa:

4

Alegeţi prima figură (asta care pare a fi mai în faţă) după care selectaţi instrumentul Mesh Tool şi daţi click în figură (în centrul, sau mai aproape de centrul figurii).

5

6

Această acţiune a creat automat o intersecţie între laturile figurii. Punctul pe care l-aţi desenat poate obţine propria culoare. Pentru experiment selectaţi punctul cu ajutorul Direct Selection Tool (A) apoi alegeţi orice culoare din Swatches sau Color. Asta ar arăta cam aşa:

7

Acest lucru poate fi făcut cu oricare punct aflat într-un mesh. Acum reveniţi la starea precedentă dând Ctrl+Z (în cazul în care aţi modificat culoarea odată cu mine), pentru a putea continua cu schiţarea viitorului ardei vectorial.

Pentru a adăuga mai multe intersecţii într-o figură, daţi click cu Mesh Tool în interiorul acesteia şi veţi obţine mai multe intersecţii. Dacă vreţi să adăugaţi doar o linie verticală, atunci trebuie să daţi click pe o linie orizontală deja creată.

8

Intersecţia marcată cu GALBEN a fost creată printr-un click pe imagine.
Intersecţia marcată cu ALB a fost creată printr-un click dat pe linia creată în paşii anteriori.
Intersecţia marcată cu VERDE a fost generată automat când am creat intersecţia galbenă.

Acum dezactivaţi vizibilitatea culorii (Ctrl+Click pe “ochiul” layerului) pentru a rămâne doar cu grila conturată.

9

Urmează să lucrăm cu două instrumente simultan:
Direct Selection Tool (A) – pentru a selecta fiecare punct al figurii;
Eyedropper Tool (I) – pentru a alege culoarea fiecărui punct.
În cazul în care nu veţi alege culoarea unui punct, acesta va rămâne colorat în nuanţa nativă pe care am ales-o câţiva paşi în urmă.

Procedura este simplă: cu Direct Selection Tool (A) alegeţi un punct, apoi cu Eyedropper Tool (I) alegeţi culoarea de pe ardei din apropierea punctului selectat de voi. Un fel de joc în secvenţă: a-click-i-click-…

După această acţiune reactivaţi vizibilitatea culorii (Ctrl+click pe “ochiul” layerului). Trebuie să obţineţi cam aşa ceva:

10

Observaţi trecerea uşoară de la o nuanţă la alta.

Acesta este doar începutul. Urmează să lustruim munca şi să mai adăugăm puncte care să varieze gradientul de la o regiune la alta.

Iarăşi, dezactivez afişarea culorii şi lucrez strict pe grila de linii şi puncte.

De data asta pentru a putea adăuga linii noi cu Mesh Tool (U) voi da click DOAR pe linii (pentru că, neavând o culoare pe care să lucrez, instrumentul devine inaccesibil). Liniile de intersecţie le creez anume în zonele unde variază culoarea pe imaginea mea sursă. Nu am nevoie de puncte de intersecţie dacă nu am o culoare care variază, respectiv voi pune intersecţii noi acolo unde lumina sclipeşte pe suprafaţa ardeiului.

Cu ajutorul la Direct Selection Tool pot modifica locul unde se află o intersecţie sau direcţia în care curge o linie în cazul în care am dat un click pe alături cu Mesh Tool.

11

Acesta este rezultatul la care am ajuns după ce am desenat şi ajustat liniile pe baza cărora voi colora figura vectorială. Acum urmează aceeaşi procedură secvenţială descrisă mai sus: a-click-i-click-… pentru a da fiecărei intersecţii culoarea aferentă. Nu uitaţi să dezactivaţi afişarea culorii, pentru a avea acces la nuanţele layerului dedesubt.

Iată rezultatul:

12

După cum vedeţi, culoarea a prins puţin realism. Deja nuanţele sunt mai aproape de realitate şi pare a fi o felie mată de ardei.

Utilizând aceeaşi tehnică, voi desena şi restul feţelor ardeiului.

13

A rămas să desenez coada ardeiului. Pentru asta voi lucra pe un al treilea layer (voi dezactiva stratul cu ardei), pentru comoditate.

Apropo, în cazul în care nu vă reuşeşte să aveţi corect desenată grila, puteţi porni mesh-ul de la un chenar simplu pe care să aplicaţi Mesh Tool. Adică: desenaţi un chenar, luaţi Mesh Tool şi daţi click pe o latură – veţi obţine un chenar divizat în două, după care aranjaţi colţurile şi liniile chenarului pe perimetrul figurii voastre. În aşa mod restul intersecţiilor pe care le veţi creea vor urma forma impusă de deformarea chenarului vostru.

14

Mai sus vedeţi modul în care voi alinia fiecare punct, pornind de la un simplu pătrat transformat în mesh. Evident, voi adăuga intersecţii pe parcursul lucrului, pentru a creea o formă cât mai exactă a cozii ardeiului.

Coada ardeiului am făcut-o din 3 bucăţi: corpul cozii, baza din stânga şi baza din dreapta.

15

Rezultatul final al întregii munci arată aşa:

16

Ţineţi cont de faptul că pentru a avea o detalizare mai mare a unui obiect desenat trebuie să aveţi o grila mai deasă. Oricum, acesta este principiul de lucru.

Sper că aţi învăţat ceva util din această lecţie.