3D Revolve + Art Mapping // Adobe Illustrator (downloadable content)

Despre capacităţile de simulare 3D ale Illustratorului am mai vorbit în lecţiile anterioare. În lecţia aceasta voi continua subiectul şi voi vorbi despre funcţia Revolve a programului. Pe scurt, această funcţie permite simularea tridimensională a obiectelor rotunde: stâlpi, mingi, gloanţe, globuri, picături şi alte elemente care pot fi rotite în jurul propriei axe de-a lungul secţiunii transversale ale obiectului. Tot în această lecţie voi explica modul în care lucrează Art Mapping-ul pe obiectele create.

Să pornim de la lucrurile cele mai simple!

Pentru început facem o sferă. Cu ajutorul Ellipse Tool (L) desenăm un cerc (ţineţi apăsat shift pentru respectarea proporţiei). După ce aţi desenat cercul, cu ajutorul la Direct Selection Tool (A) selectaţi punctul din stânga cercului şi daţi delete.

revolve1

 

Veţi rămâne cu un semicerc în foaie. Următorul pas este să activaţi Effect > 3D > Revolve.

revolve2

Se va deschide o fereastră asemănătoare cu cea pentru Extrude/Bevel. Apăsaţi pe bifa “Preview” pentru a urmări schimbările în timp real.

revolve3

Dacă şi la voi s-a întâmplat linia să fie neagră, obţinând astfel o sferă neagră, anulaţi efectul (Cancel) şi reveniţi la desen, unde trebuie să modificaţi culoarea liniei în alb (alegeţi culoarea pentru “stroke” din instrumente apoi din Color daţi click pe alb). Recomand anume alb pentru că va fi mai uşor să observaţi schimbările pe parcursul lucrului.

revolve4

După ce aţi modificat culoarea, reveniţi la Effect > 3D > Revolve.

În panoul Revolve daţi click pe bifa Preview şi observaţi modul în care arată sfera creată. S-ar putea ca trecerea de la o nuanţă deschisă la alta închisă să fie executată în trepte. Pentru a rezolva aceasta, apăsaţi pe More Options după care modificaţi Blend Steps în 50-75.

revolve5

revolve6

Acum urmează ajustarea luminilor, întrucât sfera este mult prea luminată. Pentru asta, modificăm setările pentru lumină, şi modificăm şi poziţia sursei de lumină în fereastra de setare a surselor.

revolve7

Light intensity: 60
Ambient light: 50
Highlight intensity: 75
Highlight size: 80
Blend steps: 75

Poziţia sursei de lumină a fost modificată pe diagonală în sus, dreapta, faţă de poziţia iniţială.

Daţi OK. Acesta este rezultatul setărilor efectuate. Acum, dacă încercaţi să selectaţi sfera, veţi observa că se selectează doar linia din care, iniţial, am creat-o.

revolve8

Să trecem la următoarea etapă.

Acum voi arăta cum putem simula globul pământesc utilizând această sferă. Pentru asta aveţi nevoie de harta lumii: click aici pentru descărcare.

Funcţia Map Art poate îmbrăca obiectele 3D generate cu simboluri din panoul Symbols din Illustrator. Pentru a activa acest panou navigaţi la Window > Symbols (Ctrl+Shift+F11).

Deschideţi harta lumii din linkul de mai sus şi copiaţi-o în foaia documentul vostru. După ce aţi copiat harta la voi în document, deschideţi panoul Symbols şi trageţi harta în panou (drag-n-drop). Va apărea o casetă de dialog. Daţi-i un nume simbolului vostru (eu am numit “harta”).

revolve9

După ce aţi adăugat harta în panou o puteţi şterge din pagină, ea va rămâne ataşată în Symbols.

Deschideţi panoul Appearance (Window > Appearance, sau Shift+F6). Selectaţi sfera creată anterior. Din Appearance alegeţi 3D Revolve.

revolve10

Se va deschide panoul 3D Revolve cu setările stabilite de noi anterior. Activăm bifa Preview după care apăsăm pe butonul Map Art…

revolve11

Panoul dat arată suprafeţele existente pe figura noastră, atât cele din exteriorul figurii cât şi cele dinăuntrul figurii. Numărul de suprafeţe este arătat în dreapta sus a panoului. Pe grilă, cu gri este marcată zona invizibilă a figurii. Cu alb este marcată zona vizibilă. Din meniul “Symbol” alegem harta adusă de noi mai devreme.

revolve12

Observaţi modificările de pe figură atunci când harta a fost plasată pe suprafaţă. Pentru a redimensiona harta pe întreaga figură, apăsaţi pe butonul Scale to fit.

revolve13

Harta s-a întins pe întreaga suprafaţă, dar, din câte cunoaştem, continentele nu încep direct din Polul Nord, din acest motiv ajustăm înălţimea hărţii. Nu modificăm lăţimea!

revolve14

Apropo, fereastra “Map Art” poate fi redimensionată, astfel încât să nu vă chinuiţi vederea lucrând pe dimensiuni mici.

Eu am activat umbrele pe glob cu ajutorul Shade Artwork. Aceasta consumă mai multe resurse din sistemul vostru aşa că dacă vedeţi că programul devine instabil, dezactivaţi bifa. De asemenea am dezactivat fundalul alb şi am lăsat  doar globul transparent cu ajutorul bifei Invisible Geometry. Dacă vreţi, puteţi lăsa bifa inactivă, iar mai apoi să modificaţi culoarea sferei din alb într-un albastru deschis.

După ce aţi făcut toate modificările, daţi OK pentru a reveni la panoul 3D Revolve.

revolve15

După cum observaţi în imaginea de mai sus, eu am rotit globul pentru a avea continentul african în faţă, de asemenea am mai adăugat o lumină pe care am setat-o în spatele figurii (stânga jos). Tot de aici puteţi modifica modul în care arată globul vostru: strălucitor sau mat (Plastic Shading / Diffuse Shading).

Aceasta a fost a doua parte a tutorialului. Să trecem acum la ceva mai avansat.

Vom crea un glonte utilizând o linie desenată cu Pen Tool.

Am luat ca sursă această imagine:

silver-bullet

Aduceţi imaginea în fişierul vostru (File > Place) şi redimensionaţi-o pentru a lucra mai comod pe dimensiune mare.

Trageţi de pe riglă un ghid pe centrul glontelui (Ctrl+R pentru a activa rigla).

revolve16

Blocaţi imaginea (apăsaţi Ctrl+2 sau Object > Lock > Selection), apoi blocaţi şi ghidul (View > Guides > Lock Guides, sau Click Dreapta în document > Lock Guides, sau Alt+Ctrl+;).

Blocarea elementelor date a fost necesară pentru a nu le modifica poziţia întâmplător în timpul trasării cu Pen Tool.

Activaţi instrumentul Pen Tool (P) şi trasaţi conturul a jumătate de glonte (fie partea de sus fie partea de jos).
Ţineţi cont de faptul că trasaţi un obiect 3D, care deja este fotografiat cu o anumită perspectivă, ceea ce înseamnă că vârful şi baza glontelui, chiar dacă în imagine sunt rotunde, la voi trebuie să nimerească sub un unghi de 90 de grade pe ghid.

Trasarea mea arată aşa (cu galben):

revolve17

Linia începe şi se sfârşeşte pe ghid, exact. Aceasta mă asigură că nu voi avea capete găurite ale glonţului. Acum puteţi debloca atât ghidul (scoateţi bifa de la Lock Guides) cât şi imaginea glonţului (Object > Unlock All).

Forma trasată a glonţului rotiţi-o la 90 de grade aşa încât aceasta să stea vertical, cu vârful în sus. Dacă este nevoie, redimensionaţi-o.
Aplicaţi Revolve pe linie.

revolve18

Puteţi ajusta culoarea glonţului modificând cursoarele în panoul Color. Eu am setat culoarea: #D2A050.

Acum, momentul cheie: dacă doriţi să rotiţi glonţul, faceţi asta manipulând cubul din panoul Revolve.

revolve19

Glonţul desenat de mine este iluminat de trei surse de intensităţi diferite:

Dreapta sus: 50%
Stânga sus: 100%
Stânga jos: 20%

Restul setărilor luminii sunt comune:

Ambient light: 20%
Highlight intensity: 50%
Highlight size: 50%
Blend steps: 100.

Vedeţi mai sus şi setările pentru rotire:

-112, -56, 18.

Oricum, experimentaţi cu propriile idei şi vedeţi ce iese mai bine.

Pentru a adăuga umbră, desenaţi un contur cu Pen tool şi aplicaţi Gaussian Blur.

bullet

În cazul în care vreţi să desenaţi doar cartuşul gol al glontelui, faceţi o copie a liniei glontelui trasate de voi anterior, selectaţi cu Direct Selection Tool (A) punctele din vârful glontelui şi apăsaţi Delete. Illustrator va creea automat (având setările 3D deja existente aplicate) cartuşul gol.

revolve20

revolve21

Exact în acelaşi mod se poate creea un pahar tridimensional în Illustrator.

revolve22

Sursă pentru desenarea paharului a servit această imagine:

oregon-16-oz.-light-white-wine-glass

Să revenim la sfera de la început. În aceeaşi manieră cum am făcut globul putem face şi o bilă de biliard, de exemplu. Unica diferenţă este că de data asta textura pentru bilă o vom desena singuri.

Pentru a avea o imagine corect proporţionată pe o sferă, această imagine trebuie să aibă lăţimea dublă faţă de înălţime, de aceea pentru bila de biliard vom creea un chenar 200×100 px, oranj. În partea de sus şi jos a chenarului vom desena alte două chenare, albe, cu lăţimea de 200px şi înălţimea de 20px.
În centrul chenarului vom desena un cerc în interiorul căruia vom pune cifra corespunzătoare bilei. Rezultatul trebuie să arate aşa:

revolve23

Textura creată o încărcăm în panoul Symbols, pentru a o aplica pe bilă.

Creem o sferă nouă aşa cum am făcut la început, apoi din Map Art aplicăm simbolul nou creat de noi. Simbolul îl întindem pe întreaga suprafaţă cu Scale to fit.

revolve24

Şi, în aceeaşi manieră, putem desena o minge:

revolve25

Mingea are următoarele proprietăţi:
Chenar verde 200x100px, 4 chenare cu lăţimea de 50px şi înălţime reglabilă (după gust :D), toate stabilite într-un singur simbol aplicat Scale to fit pe sferă.

Asta a fost informaţia de bază pentru această lecţie. Sper că aţi învăţat ceva util.
Dacă aveţi întrebări, scrieţi-le în comentarii!

Descărcaţi fişierele (CS3/CS6)

676FansLike
574FollowersFollow
84FollowersFollow
515FollowersFollow
2,730SubscribersSubscribe

Mai vezi și astea

Vectorizarea imaginilor – Vector Tracing. Adobe Illustrator

În lecţia ce urmează voi încerca să explic pe scurt cum se poate dintr-o...

3D în Adobe Illustrator